Senator Martine Taelman (Open Vld) uit Grobbendonk vraagt aan de NMBS om de communicatie met de reiziger te verbeteren. Na de blikseminslag van woensdagavond lag het treinverkeer rond Lier en de Kempen hopeloos in de knoei.
Senator Martine Taelman: 'Woensdagavond 18 april sloeg het noodlot weer toe op de Kempense sporen. Een brandje in Lier legde het reizigersvervoer in de Kempen iets voor zes uur – midden in de spits – volledig plat. Treinen bleven stilstaan en de reizigers mochten de treinen niet verlaten om veiligheidsredenen.
Na geruime tijd werden de treinreizigers uiteindelijk toch geëvacueerd, maar wederom werd duidelijk dat de communicatie bij dergelijke incidenten een pijnpunt is en blijft.
Martine Taelman: “Treinbegeleiders, stationschefs en hulpdiensten deden immers al het mogelijke om de reizigers goed op te vangen en te informeren, maar op eenvoudige vragen zoals wanneer ze van de trein zouden mogen, wanneer de vervangbussen zouden worden ingelegd en waarheen die dan wel zouden rijden, konden lange tijd geen antwoorden gegeven worden,” stelt Senator Martine Taelman.
“Doordat de beslissingsstructuur van de spoorwegen te complex is, duurt het veel te lang vooraleer evidente beslissingen zoals het inleggen van vervangbussen kunnen worden genomen en meegedeeld. Twee uur voordat er bussen kunnen worden aangekondigd aan de reizigers is gewoonweg te lang,” aldus Senator Taelman.
Tijdens de plenaire vergadering van de Senaat vroeg Senator Taelman dan ook om een duidelijke evaluatie van de procedures die bij dergelijke incidenten worden gehanteerd. Eerdere incidenten legden immers dezelfde problemen bloot. “Minister Magnette was echter van mening dat de coördinatie van het incident ‘efficiënt’ verliep, benieuwd of de reizigers er ook zo over denken,” besluit Senator Taelman.